Schaatsen en inline skaten in Nederland

Er komt toch iets chauvinistisch naar boven bij de meeste Nederlanders wanneer we het over schaatsen hebben. De sport is toch een beetje van ons. Dit blijkt ook wel uit de resultaten in internationale schaatswedstrijden en de manier waarop deze bijna steevast door Nederland worden gedomineerd. Toch is dit best wel een apart verschijnsel. Het weer leent zich namelijk helemaal niet altijd voor schaatsen. Sterker nog, er zijn winters genoeg dat dit helemaal niet mogelijk is op natuurijs.

Wanneer de mogelijkheid zich dan toch voordoet zijn we er allemaal als de kippen bij om onze schaatsen uit het vet te halen en deze onder te binden. Er is volgens velen namelijk niets mooiers dan schaatsen op natuurijs. Helemaal omdat het niet heel vaak voorkomt dat dit ünerhaupt kan. Daarom grijpt iedereen direct zijn kans. Er zijn allerlei natuurijsbanen die zodra het ook maar even kan geopend worden. Al blijft volgens velen toch het allermooiste om op echt natuurijs te schaatsen, op bijvoorbeeld meren en kanalen. Hiervoor moet het echter wel een flinke tijd achter elkaar goed koud zijn en hard vriezen in de nacht, waardoor dit helaas niet heel vaak mogelijk is.

Als oplossingen tegen winters die niet heel streng zijn hebben we gelukkig wel voldoende overdekte ijsbanen. Een echte schaatsliefhebber hoeft dus nooit zonder schaatsbaan te zitten. In de meeste grote steden is wel een ijshal te vinden. Zo hoeft er nooit ver gereisd te worden om toch te kunnen schaatsen. Maar wat nu als het zomer is en je wilt liever buiten in de natuur op pad? Ook daar is wel degelijk een oplossing voor te vinden.

Inline skaten is eigenlijk een soort vorm van schaatsen op de weg. Door dit met inline skates te doen maak je ongeveer dezelfde beweging als met schaatsen, al is het natuurlijk nooit helemaal hetzelfde. Wel is dit een echte aanrader voor de schaatsliefhebber die in de zomer op de weg ook iets wilt beleven. Inline skates zijn makkelijk te verkrijgen, zowel voor volwassen als in kindermaten bij op allerlei verkooppunten. Andere soorten kleding voor kinderen kun je vinden op Kids brand store wat een goede webshop is voor dergelijke producten. Voor een schaatser die in de put zit in de zomer is dit daarom het ideale cadeau.

Het blijft altijd een genot om schaatswedstrijden te zien. Iedereen is laaiend enthousiast en vaak vol van alle goede resultaten. Met de vorige Olympische Spelen nog vrij vers in het geheugen is het boeiend om te zien wat er nu gaat gebeuren. De volgende editie staat op het programma in de Chinese stad Peking, daar waar een aantal jaar geleden ook al eens de zomerspelen werden georganiseerd. Het is daarmee een van de weinige plaatsen waar dit mogelijk is. Vele schaatsfanaten kijken alweer reikhalzend uit naar dit evenement en zijn vaak wekenlang aan de buis gekluisterd.